al quran- senaskah

hubungi meor - 0125964886 utk membeli

May 5, 2013

pre - election.

berkesempatan melihat fenomena pilihanraya dimalaysia adalah sesuatu yang menarik.senario yg tiada di negara lain.berikutan kesebikun ,hanya beberapa jam sebelum ngudi dapat aku coretkan sedikit apa yg dikatakan coretan pilihanraya ke 13.
tepat 5mei 2013 rakyat negara berkebajikan ini akan melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka.ayuh buatalah pilihan yang terbaik.
bermacam2 cara meraih undi.

di awal2 penamaan calon.
prosek kejayaan berdasarkan kajian terdapat beberapa versi dan edisi.berpihak kepada yang menyokong.berbagai manifesto dan janji ditepati terus dijual dagangkan bagi mencapai maksud dan hajat.

Namun jawapan ditangan pengundi.ada mulut2 berkata,negara dah aman damai dah...kenapa nak tukar kerajaan?kenapa nak jadi bahan eksperimen?contoh salah satu data dr penulis blog yg berlatarbelakangkan profesional tertentu!!ramalan bagi kedudukan perlimen.adakah betul?

KALAU berasaskan undi popular, tahun 1995 merupakan pencapainan terbaik Bn apabila mampu mendapat
 65.1 peratus undi popular dengan 84.38 peratus jumlah kerusi parlimen, apabila menang 162 kerusi aripada 192 yang dipertandingkan berbanding pembangkang 30.

BN menerima undi popular terburuk tahun 2008 apabila hanya mendapat undi popular 50.3 peratus dengan jumlah 63.06 peratus jumlah kerusi parlimen, apabila hanya menang 140 kerusi daripada 222, berbanding pembangkang 82.

Jika data historical boleh menjadi panduan, maka pada PRU-13 ini Bn akan menang besar, berasaskan data grafik di atas. Kalau melihat data keputusan PRU di negara ini sejak tahun 1982, PRU-13 sepatutnya berpihak kepada BN.

Trend pilihan pengundi di negara ini, jika berasaskan kepada data di atas, maka apabila satu pilihanraya, pengundi tidak berpihak kepada BN, namun pilihanraya berikutnya akan condong kepada Bn. Pada tahun 2008, pengundi tidak condong kepada BN, kerana trend di atas, maka pada PRU-13 ini seharusnya sokongan kembali kepada Bn.
 
calon2 pulak terdiri dari org tempatan dan luar.stastistik amat memberangsangkan.sama2 kita tunggu sapa yang menang.Di Malaysia, dengan kadar penembusan internet yang telah pun melangkaui lebih 60%, kini media sosial telah menjadi salah satu sumber untuk mendapatkan maklumat utama. Pengguna Facebook di Malaysia sahaja dilaporkan melebihi 13 juta orang, manakala untuk Twitter, angka pengguna dianggarkan sekitar 2 juta.
 
bagi pengundi muslem, selamat solat istikharah, sebelum mengundi…dulu ustaz masa sekolah ada ajo.. tulis kat 2 helai kertas kecil,satu parti A, satu lg parti B, gulungkan… then solatlah seberapa banyak yang nak… minta guide Tuhan, then lepas solat, pilih salah satu kertas tu, yakinlah itu pilihan terbaik pd waktu itu….even anda ahli parti A, lepas solat, kertas parti B yg dipilih, undi lah parti B itu…even anda ahli parti B, lepas solat, kertas parti A yg dipilih, undilah parti A tu… mudah2an..
 
 

No comments:

Post a Comment