al quran- senaskah

hubungi meor - 0125964886 utk membeli

Jan 31, 2011

memberi utk menerima

assalamualaikum dunia

sebenarnya kita ni manusia harus di beri motivasi tiap2 hari.tujuan nya adalah utk beramal dan menyembah ALLAH S.A.W..diri kita ni hanya pinjaman.tiada yg istimewa kl tiada taqwa dan iman.marilah kita memperbykan sedekah dan amal .nilai diri akan lebih tinggi .hanya amal dan sedekah jariah yg akan menemani kita di alam lain nanti.
kisah dlm bersedekah ni,aku ada satu kisah.iaitu memberi utk menerima.
pada satu ceramah maghrib,aku di dengari oleh ustaz sebuah cerita yg membuat aku sentiasa redha dgn apa yg aku ada.xkira fizikal or mental!! moga citer ni akan memberi sedikit pahala pada aku ,hasil dr apa yg saudara dan saudari amik dr coretan kerdil aku ini.cerita yg membibitkan rasa cinta pada aku utk memberi apa jua secara ikhlas.bersedekah dimana hati terdetik utk membuatnya.
cerita di sebuah kg,di mana tinggal sebuah keluarga yg hidup susah.hidup mereka tidak ber ayah.tinggal dua beradik bersama ibu mereka.ibu ini hanya membuat kerja kg dan mengambil upah sahaja.memang susah.
disini naluri seorg ibu itu amat kuat.walau susah mcm mana pun,si ibu tetap ingin memberi ilmu yg berguna kepada anak2 nya.akan di cuba oleh ibu menyekolahkan anak2nya dlm apa jua cabaran .kesusahan ini amat memeritkan.si ibu ni x berapa kuat sgt.kurang sihat utk membuat kerja berat.mana ada rezeki itu yg mereka mkn dan gunakan.
dlm satu keadaan ,dimana seorng penduduk yg lalu di kg itu ternampak seorng budak berlari.berlari seolah2 dlm ketakutan.lalu di ikut oleh lelaki ini budak itu kemana arah pergi.sehingga sampai budak ini di rumah mereka.rumah yg usang.rumah dimana si ibu sedang membuat keje rumah.membasuh pinggan mangkuk yg di amik upah.di ikut lelaki itu sampai ke rumah.lalu di dgr nada kemarahan dr seorg abg terhadap adiknya.adiknya yg berlari tadi.lelaki ini berasa hairan,kenapa di marah pulak.tidak lama selepas itu keluar la abg ini.apa yg dpt di lihat oleh lelaki ni?MASYAALLAH!!!
keluarnya si abg ni dlm keadaan lega.apa yg di lihat oleh lelaki itu adalah baju sekolah si abg ni sendat dan basah.diperhatikan dgn teliti baju si abg itu.rupanya basah adalah di sebabkan peluh adiknya tadi.seluar dan bajunya sendat.yg dimarahi aabgnya tadi sbb adiknya pulang lewat.risau abgnya pula.si abg ni pula berlari kesekolah.mereka berkongsi baju dan seluar sekolah yg sama walaupun berlainan usia.kesusahan yg di perlihatkan kepada lelaki itu amat sedih.

dengan kuasa tuhan satu lagi peristiwa utk ikhtibar.
dimana si abg ni mendapat keputusan 5A dlm upsr.maka di panggil oleh pihak sekolah utk penyampaian hadiah dan ucapan tahniah.dlm kegembiraan semua pelajar yg cemerlang ini,di tanya oleh pengetua apakah hadiah yg mereka dapat utk kejayaan ini?lalu seorng2 menceritakan hadiah dan kemanisan kejayaan mereka.lalu sampai giliran si abg ni tadi.apa jawapan yg di berikan dunia?
si abg ni menjawab..saya menunjukkan keputusan ni kepada ibu.lalu ibu memaut kepalaku dan medakap aku.terasa kehangatan air mata ibu membasahi pipi ku.terpancar wajah kepuasan di wajah ibu.itu lah hadiah yg aku dapat.hadiah yg tidak boleh di beli di dunia.aku bersyukur kerana ada ibu .kata si abg itu.

ingatlah wahai sahabat sekalian.diri kita susah,bkn bererti kita ni malang.ada lagi org yg lebih susah dr kita.ada yg susah yg kita x dapat bayangkan kesusahan mereka.maka bersyukurlah,dan sedekah kan harta kita utk yg memerlukan.INSYALLAH.

No comments:

Post a Comment