al quran- senaskah

hubungi meor - 0125964886 utk membeli

Jun 22, 2012

syaaban yg mulia

assalamualaikum ...sesetengah hadis ada mengatakan sama ada sahih atau tidak ttg amalan yg di utamakan pd bulan syaaban ini.namun kt amiklah mana yg terbaik dan di kira sebagai ibadah,insyaallah
cuba lakukan mana termampu.
seperti mana yg dikatakan oleh aishah r.a "aku tidak pernah melihat baginda rasulullah s.a.w. berpuasa lebih daripada bulan syaaban "

AMALAN UMUM
1. Membaca: Astaghfirulah waasluhu aluhu taubat.Ertinya: Aku meminta ampunan dari Allah dan aku betaubat kepada-Nya.
yg ni tiap2 hari wajib buat,agar amalan taubat kita diterima ALLAH.insyaallah

2. Membaca: Astaghfirulah allazii lailaahailla huwarrahman nurahimul haiyulqayyum waatubuilayhi.
Ertinya: Aku mohon ampunan dari Allah Yang tiada tuhan selain Dia, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Yang Tegak dan Hidup, dan aku bertaubat kepada-Nya.

Tujuh puluh (70) kali setiap hari. Riwayat-riwayat menyebutkan bahawa beristighfar lebih utama daripada membaca doa dan zikir di bulan ini, dan barangsiapa beristighfar tujuh puluh kali setiap hari di bulan ini, maka ia seperti beristighfar tujuh puluh ribu di bulan lainnya.

3. Bersedekah, walaupun dengan separuh biji kurma, agar dapat mengharamkan jasadnya dari api neraka.

4. Membaca: laailaahaillallahu wala na’bud illaa eiyahu muhklisiinaalahuddiin walau karihal mushrikun.
“Tiada Tuhan melainkan Allah, dan aku tidak menyembah melainkan kepada-Nya, dengan mengikhlaskan agama bagi-Nya, walaupun orang-orang kafir benci.”
Seribu kali, dan pahalanya bagaikan beribadah seribu tahun.

No comments:

Post a Comment